Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Explosiegevaar bij pneumatisch transport
#1

Bij pneumatisch transport vervoert lucht poeders door leidingen.

Pneumatisch blaastransport
In de meeste gevallen is er sprake van blaastransport: een blower zorgt voor de nodige luchtdruk (en snelheid). En meestal brengt een draaisluis het te transporteren materiaal na de blower in de transportleiding.

Pneumatisch zuigtransport
Soms is zuigtransport logischer, vooral bij maalsystemen. In plaats van het product in een onderbunker op te vangen, komt het direct, samen met de maallucht, in een pneumatisch (zuig)transport terecht. Het nadeel van zuigtransport is beperkte capaciteit (het maximaal bereikbare drukverschil is altijd minder dan 1 bar). Het vraagt ook zware apparatuur: de meeste (ronde) procesapparatuur is veel beter bestand tegen overdruk dan tegen onderdruk.

Pneumatisch transport: reëel risico
In een pneumatisch transport kan min of meer voortdurend een explosief mengsel aanwezig zijn. Maar de kans op een directe ontsteking in een pneumatische transportleiding is meestal erg klein, door de heel grote turbulentie. Het risico is wél realistisch in de afscheider (filter/cycloon) aan het einde van het pneumatische transport.

Pneumatisch transport: ontstekingsbronnen
Bij blaastransport kunnen eventuele vonken of hete delen uit de blower in het stofluchtsysteem terechtkomen. Bij een zuigsysteem is dat niet het geval. Met het product kan natuurlijk ook smeulend materiaal meekomen.
Glijontladingen: vaak onderschat - al verantwoordelijk voor heel wat zware explosies. Ze kunnen ontstaan in kunststof- of rubberslangen met een metaaldraad, ook al is de staaldraad volledig geaard. Zulke ontladingen hebben een erg hoge energie-inhoud. Bovendien herhalen ze zich voortdurend. Dat kan een ontsteking in de leiding veroorzaken, ondanks de heel hoge turbulentie.
Het pneumatisch transport kan het poeder zelf ook sterk opladen. Wat kan leiden tot problemen in het ontvangstvat (vonkontladingen, stortkegelontladingen of glijontladingen, bijvoorbeeld bij een gecoat vat).

Pneumatisch transport: verschillende beveiligingen

Beveilig uw pneumatische transport
Glijontladingen: gebruik alleen vaste, metalen leidingen. Geen optie? Gebruik dan antistatische slangen. Twijfel? Vraag altijd een testrapport.
Statische elektriciteit in het ontvangstvat: volg de klassieke regels - maak alles geleidend en aard het.
Mechanische problemen met de blower: detecteer ze op tijd met trillings- of temperatuursdetectie op de blower.
Gloeiend materiaal dat meekomt met het product: plaats ontstekingsbrondetectie, in combinatie met een snelle afsluiter.

Beveilig het ontvangstvat
Toch moet u meestal ook het ontvangstvat (met filter) beveiligen. Vraagt u zich af of er ontkoppeling moet komen op het pneumatisch transport? En of een explosie zich, tegen de luchtstroom in, kan voortplanten in een pneumatische transportleiding?
Naast de eigenschappen van het product is ook de diameter van de leiding van belang. Bij veel systemen is die zo groot, dat er nog wel een kleine kans op explosiepropagatie in de leiding is, maar niet op vlamversnellingen.
Loopt de producttoevoer via een explosiedoorslagvaste draaisluis? En zorgt bijvoorbeeld een roots blower (en geen ventilator) voor het luchttransport? Dan hebt u meestal geen verdere ontkoppelingsmaatregelen nodig.

Klik hier voor meer info


Ga naar locatie:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)